8e dag New York City

27 juli 2017 - New York City, Verenigde Staten

De wekker vroeg gezet, deze dag moet goed benut worden. We hebben twee dagen de tijd om te zien wat we willen zien. Het is heel druk in de stad dus moeten we extra tijd inbouwen om ons te kunnen verplaatsen. We starten met een ontbijtje bij ons om de hoek met lekkere verse koffie en een broodje. Van hier lopen we richting 145th street en pakken daar de metro richting 42 nd street. Dat wordt dus een behoorlijk eindje onder de grond door. We zijn niet de enigen. De metro zit bomvol. Krijg hier wel een beetje last van smetvrees, vind mensen dan toch erg vieze wezens, het scheelt de een of de ander maar toch, zo dicht op je huid met de deuren dicht, vasthouden aan een vette glibberige stang waar iedereen met zijn handjes aan zit, ieuw, niet mijn hobby maar alles voor het goede doel. Het is een hele ervaring en merk ook bij de boys dat ze het geweldig vinden. Ze kijken hun ogen uit, zoveel verschillende soorten mensen, schoon, fris, vies, verwaarloosd, en allemaal druk. Dat wel. Wat kunnen Amerikanen toch veel kletsen. Echt, als er niets te praten valt verzinnen ze wel wat, maar anyway, kind of like to say something about one thing or the other. It doesn´t really matter as long as we can speak loud and clear........Ongelofelijk, zoveel tekst en met een behoorlijke volume. So you won´t miss a word. Finally, eindbestemming bereikt worden we heen en weer geschud om daarna als de deuren automatisch openen als een soort mieren de trap op geduwd te worden. Maar dan heb je ook wat, we stappen uit om de hoek van Times Square, het circus is begonnen. De boys stralen en kijken om zich heen, wat een lichtjes, wat een lawaai, wat een mensen, wat een ontzettend drukke stad. En wat een fantastisch gevoel om hier weer te mogen zijn, met elkaar. Op 42nd straat  worden we direct opgevangen om als tourist belaagd te worden om kaartjes te kopen voor het een of het ander. De man uit Togo heeft geluk, bij hem kopen wij onze tickets voor de hop on hop off bus met daarbij entree voor The Empire State en een boottocht over de Hudson river om langs het Statue of Liberty te varen. Deze dag benutten wij om met de bus de downtown tour te doen. Dus vanaf 42nd street helemaal richting Battery Park en Brooklyn bridge. We rijden en hebben een live tour entertainer die ons verteld over de gebouwen, de geschiedenis, de must do´s en al die andere sight seeing stuff die elke tourist gedaan moet hebben. Het is een uitkomst de bus, je rijdt echt overal langs, kunt uitstappen waar je wilt en het is prettig voor mijn knie. Want we lopen ook veel en dat wordt op den duur wel lastig. Daarbij is het erg warm in de stad en dan is het fijn wanneer je even kunt zitten en rustig mag kijken. We rijden richting Empire State en stappen daar uit om het gebouw in te gaan. Dit verloopt redelijk snel en voordat we erg in hebben staan we al in de lift om omhoog te gaan naar de 86e verdieping. Het is heiig, het lijkt wel een soort smog. Dat maakt dat we minder ver kunnen zien, maar genoeg om een goed beeld van boven over de stad te hebben. Ook hier genoeg bezoekers, we zijn niet de enigen, maar dat geeft niks. Het is een mooie belevenis om hier zo met z´n viertjes te staan. De jongens kijken hun ogen uit en wij ook. Het voelt vrij om hier te staan. Het is opnieuw een stukje bewustwording want we kijken ook naar Libertybuilding het gebouw dat is gebouwd nadat de Twin Towers naar beneden zijn gehaald. En dat maakt dat ik toch graag naar ground zero wil. Het gevoel van toen komt helemaal naar boven en destijdes een behoorlijke impact. Ik vind dat de jongens moeten zien wat er nu staat en we vertellen opnieuw waarom. Het gevoel dat wij toen hadden kunnen we niet echt overbrengen maar het delen en erover praten is toch erg mooi om te doen. Toen 9-11 gebeurde was ik in verwachting van Bob.en de film raast als een sneltrein door mijn hoofd. Mijn gedachten destijds en nu terugkijkend naar alles wat er is gebeurd in al die jaren. Het is mooi om terug te kunnen kijken, dat besef dat ik leef en 50 mag worden, het is niet iedereen gegeven. Bij ground zero herhalen wij dus de geschiedenis voor de boys en denken aan de gruwelijke keuze die de mensen moesten maken toen het vliegtuig in het de gebouwen was gevlogen, springen om de brand te ontvluchten of blijven staan waar je bent wetend dat het vuur nadert. Mensen, mensen, wat een verschrikkelijke gedachte en wat komen de beelden van toen weer duidelijk naar boven. ALlemaal onder de indruk, alle mensen daar trouwens, er hangt een hele bijzonder sfeer, lopen wij richting Wall Street. Bob vindt het leuk om hier foto´s te maken. De mensen leven ook hier als bezig bijen in en om de gebouwen. Daarna Battery Park bezocht en de Brooklyn Bridge van dichtbij bekeken. Vervolgens weer met de bus verder , even door China Town gewandeld en einde van de dag weer richting appartement. We treffen daar begin van de avond Patricia en Kevin. Wat een stel. Sjoerd zegt, het lijkt wel alsof zijn nicht uit de een bad met Red Bull is gestapt. Wat is die vrouw druk en wat heeft ze een energie en wat is ze leuk. Ik heb direct een klik met haar en zo ik voel, zij ook met mij. Dus dat is prettig. Kevin is lekker zichzelf, leeft in zijn eigen wereldje en boys vinden hem direct fantastisch. Hij spreekt ze aan met Hey Guys en dat vinden ze op de een of andere manier interessant. Het klinkt ook erg leuk. Pat is gecharmeerd van de jongens hun mooie uiterlijk en prachtige ogen. She really adores them and they really are so well behaved. Geen vervelende verwende kids, ze waarderen alles wat we doen en zijn bijzonder gezellig.  Wij gaan  eten met z´n viertjes en de jongens halen voor zichzelf wat lekkers en kijken een filmpje.. De dag zit erop. Morgen weer verder met onze plannen, Pat en Kevin gaan zelf, wij doen onze tour met z´n viertjes. Wij spreken eind van de middag weer ergens en ´s avonds gaan  we Henry ontmoeten, de zoon van Pat. Voor nu was dit een behoorlijke dag, met heel veel mooie herinneringen.

1. Alida en Luciano:
    31 juli 2017
    Wat fantastisch toch allemaal wat jullie beleven en wij genieten daar weer van.
    Knuffel van ons beiden
  2. Janine:
    31 juli 2017
    Klinkt allemaal heerlijk. Geniet lekker en groetjes van onsx
  3. Mariët:
    31 juli 2017
    Geloof zeker dat jullie een indrukwekkende dag hebben gehad, ik was in verwachting van Yannick en haal de gevoelens van toen ook zo terug. Veel plezier nog en een kus voor jullie alle vier
  4. Claudia:
    1 augustus 2017
    RIJKe dag, zo te lezen.
    9/11 ... sprakeloos
    ...dat het alweer zo lang geleden is
    Uit een bad met Red Bull gestapt - grappig

Geniet verder & bedankt voor de levendige verhalen.