Naam:
Foto’s:
109
Video’s:

Over mij

Drie jaar geleden kwamen de eerste ideeen om samen een mooie reis te gaan maken. Sjoerd zijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar Amerika. Mijn idee was om naar het Verre Oosten te reizen. Puur vanwege de mystieke aantrekkingskracht, de rust en de cultuur. Daarop werd democratisch besloten dat wij gingen tossen om te bepalen of we richting het Westen of Oosten zouden gaan. Ik zei: "nooit tossen met mij, want ik win 'm" en aldus geschiedde. De beslissing was gevallen, het werd het Verre Oosten en als eerste werd Bali opgenoemd, hier wil ik al zo lang heel graag naar toe. Dit plan kon toen vanwege de lange reistijd en mijn fysieke gestel niet doorgaan. Daarop werd een vlucht met de KLM naar Bangkok geboekt en vertrokken wij voor twee weken naar Thailand met een verblijf op Koh Samui. Eenmaal in Thailand en Bangkok was Sjoerd vrijwel direct verkocht en stelde hij het jaar daarop zelf voor om weer naar Thailand te gaan. We vlogen nu met Malaysian Airlines via Kuala Lumpur naar Koh Samui en gingen nu ook naar Koh Tao. Een prachtig " down to earth"  eiland waar we volledig tot rust kwamen in ons eigen huisje aan zee. Je kunt hier prachtig duiken en dit stelde ik aan Sjoerd voor; jaren eerder had ik mijn brevet op Curacao gehaald. Hij vond snorkelen altijd een prima alternatief voor duiken. Hij had er in eerste instantie dus niet zoveel oren naar om te gaan duiken. Uiteindelijk is hij door de charmes van het eiland (en die van mij, haha) en de duikschool die bij ons resort hoorde toch overstag gegaan om een proefduik te maken.

De proefduik op zich was al een bijzondere ervaring. Bij toeval troffen we een Hollandse duikinstructeur. Yuri had Sjoerd weten te overtuigen en bracht ons met zuurstoffles en duikpak in stelling. We vaarden met de boot naar open zee. Na wat korte instructies sprongen wij het water in. Eenmaal in het water hingen we aan een touw te deinen op de klotsende golven. Na nog wat korte instructies werd de duikbril opgezet en deden wij het mondstuk in. Het spannende moment brak aan, we lieten ons aan het touw naar beneden zakken. Die eerste beleving, door je bril de onderwater wereld zien, luisterend naar je eigen adem met al dat moois aan koraal en vissen, was voor ons beide een geweldige ervaring. Die beleving zorgde ervoor dat Sjoerd helemaal hyper weer naar boven kwam en besloot om zijn brevet te gaan halen. We kwamen dus thuis na een heerlijke vakantie met vele indrukken en mooie momenten met als extra: een duikbrevet voor Sjoerd! De nieuwe vakantieplannen zouden natuurlijk hierop afgestemd gaan worden....

Over mijn reis

Als het januari is begint het bij Sjoerd in zijn buik te kriebelen. De sites Expedia, Zoover en Landeninformatie worden dan geregeld aangeklikt op de i-pad. De reisplannen beginnen langzaam te ontstaan. Zelf ben ik dan nog helemaal niet bezig met dit alles. Vanaf de zijlijn bekijk ik Sjoerd zijn geduld en rust om uren te snuffelen op zoek naar de perfectie aanbieding. Hier gaat een behoorlijke hoeveelheid tijd in zitten. In april moest ik voor mijn werk een weekje naar Finland. Alle rust voor Sjoerd om ' s avonds op de bank te surfen naar alle sites. Zelf had ik opgenoemd dit jaar wel naar Amerika te willen. Na twee keer Thailand leek mij dat wel een leuke variant en ook een aardige geste naar Sjoerd, gezien de eerdere tos die hij verloren had. Ook in Florida kun je duiken, gecombineerd met een bezoek aan Miami en  New Orleans leek mij dat een fantastische trip. Ik kreeg echter weinig geluid bij mij partner op deze plannen. Hij kwam opnieuw met Thailand aan toen ik belde vanuit Finland. Toch grappig dat juist hij dit voorstelt terwijl hij in eerste instantie zijn neus ophaalde bij het idee deze richting op te zullen gaan. Afin, Thailand leek voor mij een derde keer op rij niet echt interessant. Dus zei ik tegen Sjoerd: " Als we dan toch wederom richting het  Verre Oosten gaan dan wil ik nu graag mijn lang gekoesterde wens om Bali te bezoeken in vervulling zien gaan". En zo gebeurde het dat Sjoerd de stoute schoenen tijdens mijn afwezigheid had aangetrokken en  een ticket naar Singapore had geboekt om een reis van drie en halve week te realiseren voor zijn allerliefste mopje. Het is een duurdere variant maar echt, ik droom van de rijstvelden, de rust, kunst en cultuur, de mooie stranden en het lekkere eten. Weliswaar staat Bali bekend als een toeristische trekpleister maar ik geloof erin dat wij met onze ideeen heel goed ons eigen plan kunnen trekken. Sjoerd informeerde bij collega's die vaker het land bezocht hebben en zo kwam het idee om naast ons verblijf op Bali ook naar Gili Trawagan te reizen, een waar paradijs voor duikers, althans zo staat het bekend. Mogelijk willen we Lombok nog bezoeken maar misschien reizen we vanaf Gili terug naar Bali om nog een paar dagen in Ubud te verblijven. Niet alle hotels liggen dus al vast, waardoor er ruimte is om te voelen waar we op dat moment behoefte aan hebben en ons reisplan daarop aan kunnen passen.

Hoe het reisprogramma er verder uit gaat zien kunnen jullie volgen in deze blogs die ik ga schrijven. In ieder geval start onze reis op donderdag 17 juli 2014. Om 18.50 vliegen we met Finn Air naar Helsinki. Daar hebben we een stop van anderhalf uur. Vanaf Helsinki vliegen we rechtstreeks naar Singapore. Hier blijven we drie nachten en start onze derde Verre Oosten reis!

De voorbereidingen zijn zover klaar, alleen de koffers nog inpakken en dan rijden we met mijn vader mee naar Schiphol die zijn dienst hiervoor heeft aangepast. Dank je wel lieve Pap! Gezellig dat jij ons nog even uitzwaait voordat we drie en halve week van het Europees grondgebied verdwijnen..........de kriebels beginnen nu ook bij mij te komen!

Bezochte landen

Ik heb 8 landen (4%) bezocht:

België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spanje, Thailand.