9e dag New York City

28 juli 2002 - New York City, Verenigde Staten

Na de enerverende dag van gisteren gaan we vandaag weer fris een nieuwe dag tegemoet. Pat en Kev gaan hun eigen gang, we ontbijten apart want zij moeten nog wat telefoontjes doen voor t werk. Hebben allebei een eigen bedrijf en daarnaast is Pat ook nog in loondienst. Ze zijn dus beide very busy in business maar ook in hun prive tijd. Wat dat betreft hebben ze elkaar helemaal gevonden. Elke minuut van hun leven wordt benut met werk of having fun. Maar ook taking care of any one else. Ik vind hun levensfilosofie erg mooi. Ze werken hard, verdienen samen veel geld en geven dat net zo hard weer uit. NIet alleen aan zichzelf maar vooral aan anderen. Ze willen dat iedereen a good time heeft in het leven. Daarbij ook respect voor elkaars behoeften. Wij stappen wij met z´n vieren de deur uit naar onze favoriete coffeeshop op Amsterdam Avenue, lekkerder koffie dan bij Starbucks. Hier kopen we weer een sandwich en Bob probeert Espresso, dat is toch minder lekker dan het klinkt. Volgende keer weer Cafe Latte. Buikjes goed gevuld gaan we opnieuw richting metro. Het is nog drukker dan gister en erger, de airco doet het niet in de metro, gelukkig kan ik zitten maar heb het gevoel dat ik flauw ga vallen. Zo vol, zo heet, rustig ademen en dan komt het goed. We zijn blij als er mensen uitstappen, helaas komen er nog meer in. Volle bak, echt ongelofelijk. We naderen opnieuw 42nd street en pakken weer de hop on hop off bus. We nemen nu de Midtown route. Deze zal ons brengen naar het punt waar onze boot klaar ligt om ons richting Statue of Liberty te varen. We zijn er tegen elf uur, de boot is net een half uurtje vertrokken. Dus besluiten wij terug te gaan richting bus om de tour in Midtown te doen. Een prachtige tour met mooie gebouwen, we rijden langs Grand Central Station en over 5th Avenue. Hier stappen we uit. Joost wil graag de Trump Tower zien en zelf heb ik zin om nog eens rond te kijken bij Rockefeller Center. We zijn ook vlakbij Radio City Hall, dit vindt Sjoerd weer interessant. Wandelend over 5th Avenue komt Bob helemaal aan zijn trekken. Onze shopboy kijkt zijn ogen uit met alle dure merken die hier te vinden zijn in grote winkels. We lopen richting Central Park en eindigen bij Park Plaza. Het hotel die in vele films voorkomt. Maar mooier nog, vele beroemdheden hebben hier gelogeerd en daar hangen allemaal prachtiger foto´s van in de lobby. We zijn binnen geweest en konden de sfeer proeven. Er hing een geweldige foto van Brigit Bardot, mijn favoriet uit de jaren 60 en ook Marilyn hing hier, net als de Beatles. Het is leuk om hier rond te neuzen. Sjoerd wil natuurlijk weer richting ruimtes die niet zijn toegestaan om in te gaan, deze deuren zitten op slot. Wij drieen moesten ons even schamen voor het Hollandse gedrag van deze man, duwend en trekkend aan deuren om daar toch echt naar binnen te willen. Om in Sjoerd zijn taal te spreken `Wat begrijp je niet Sjoerd~. Als een deur vast zit is het waarschijnlijk niet toegestaan om er in te gaan. Ik moest wel lachen om zijn eigenwijsheid maar Bob schaamde zich echt. Niet meer doen Sjoerd. Let it be. Afin, hotel uit en hop on hop off bus weer in richting de haven waar we een nieuwe poging gaan wagen om de boot te halen, dit keer lukt het ons wel. Het is vandaag ook weer erg warm en helemaal op de boot. We branden bijna van het dek af. Gelukkig hebben we genoeg drinken mee en iets te eten, dat leidt af. En uiteindelijk vertrekt de boot. Veel koeler wordt het niet, we verplaatsen ons van upperdeck naar frontdeck. Hier vangen we wind..............pfffff dat is lekker na opnieuw een warme dag. We varen op de hudson river en zien de skyline van Manhattan. Aan de andere kant zien we mooie appartementen van Jersey. Langzaam naderen we Statue of Liberty. Sjoerd en ik hadden deze allebei nog niet van dichtbij gezien en nu wel. Uiteraard volop foto´s makend verplaats ik mij naar het gevoel van de immigranten die destijds over vaarden, lange weken om naar het land van hun dromen te emigreren. En dan zagen ze dit beeld, wat een geweldig gevoel moet dat hebben gegeven. Wij hebben dat in ieder geval met op de achtergrond Manhattan. Ik voel me rijk en gelukkig, dit is wat ik wilde! De foto die Sjoerd van mij maakt met de jongens en de skyline op de achtergrond is het ultieme gevoel voor mij van rijkdom. Samen mijn droom vervullen. Dankbaar! Na dit alles rijden we verder met de bus en stappen we uit bij Madison Square Garden. HIer is het grote stadion voor wedstrijden en concerten. We lopen verder en hebben contact met Pat. Ze zit met Kevin in de Brewery vlakbij de Empire State. We spreken af elkaar daar te zien voor een borrel en een snack. Super gezellig gezeten en ook zij hebben een leuke dag gehad. Daarna met z´n zessen in de metro naar ons appartement. We gaan uit eten bij ons om de hoek waar Henry met een vriend zich eerst melden bij ons appartement. Joost mag opendoen want er is een intercom en dat vindt hij interessant. Als Henry voor de deur staat zegt hij `You must be mij dutch cousin` Ja zegt Joost, I am Joost. Het wordt een hele gezellig avond, Pat is trots op haar zoon Henry die studeert in New York. We hebben lol en het lijkt alsof we elkaar allemaal al langer kennen. Samen weer naar huis waar Henry vertrekt richting zijn huis in The Bronx. Het is allemaal anders dan vroeger dus prima buurt om te wonen. Bob vindt het ook helemaal leuk en de boys wisselen al snel telefoonnummers uit. De volgende ochtend moeten Pat en Kev vroeg uit de veren om te werken. Wij staan ook op tijd op. Bob wil nog naar de Barbershop en dat is gelukt. Een haircut en echte shavebeurt en ja Hamilton Heights waar wij verblijven is een onderdeel van Harlem. Maar ook deze buurt is helemaal opgeknapt: Bob zijn eerste upcoming baardharen worden nat met mes geschoren. De vlasjes gaan eraf en zijn haircut krijgt een strakke coupe. Hij straalt en doet nu waar hij van droomde. Mission completed. Fris en wel in de auto op weg naar Vernon...........