5e dag Washington DC

24 juli 2017 - Washington D.C., Verenigde Staten

Lekker geslapen in ons gezellig appartementje. Er werd een behoorlijk ontbijt geserveerd met genoeg keus maar typisch Amerikaans, dus vooral veel, klef en ZOET. Gelukkig hebben wij een auto en kunnen wij onze boodschappen doen waardoor we door de dag heen aan wortels kunnen knabbelen, notenrepen mee hebben en water, heel veel water drinken. Want het regenachtige weer van gister heeft plaats gemaakt voor een tropisch temperatuurtje en volop zon. WIj worden met een busje richting metrostation gebracht. Hier stappen we in en deze brengt ons naar het centrum. Eenmaal hier wandelen wij zo richting veld waar rechts in ons vizier Het Capitool verschijnt en links het Washington Monument, WAUW, zomaar oog in oog, net als op tv en in de film. Toch apart. De boys vinden het fantastisch en beginnen ook enthousiast te fotograferen. SJoerd heeft  zijn eigen speelgoed mee, een Go pro met selfie stick. Hierdoor kunnen we leuke filmpjes van onszelf maken en dat doen we dus ook. Vervolgens op zoek naar de halte van onze Hop on Hop off bus. Dat was nog even zoeken en uiteindelijk gevonden en ingestapt. Hier troffen wij een enthousiaste live speaker en entertainer genaamd Dan de tourleader, die ons vertelde langs welke gebouwen wij reden, welke standbeelden wij zagen, door welke dure straten wij reden. Dan die de hotels waar grote leiders gelogeerd hebben aanwees, vertelde waar Martin Luther King zijn beroemde woorden "I have a dream" heeft gesproken. Hij wees ons op het huis waar Lincoln is overleden en vertelde heel veel over de procedures omtrent het Witte Huis welke wij vandaag uiteraard ook hebben kunnen aanschouwen. Een dag vol geschiedenis, mooie gebouwen, warme saharawinden (echt waar, bloody hot) we keken onze ogen uit. Bob is erg gecharmeerd van de mooie gebouwen en het respect dat de Amerikanen tonen voor mensen die het land dienen of hebben gediend. Morgen gaan we naar het Arlington Cemetry waar duizenden militairen begraven liggen. Ook het graf van President Kennedy is hier te vinden net als die van zijn vrouw. We trekken er morgen een dag voor uit om de veteranen te herdenken en te bezoeken. Want het gaat hier ook over de Vietnam oorlog, de Tweede Wereldoorlog en een gedenkplaats voor de Korean War. De Amerikanen doen er wat aan om de vrede te bewaren, helaas ten koste van vele levens van dappere soldaten. We gaan het morgen zien, wordt vast indrukwekkend.

We zijn vandaag om het Witte Huis heen gewandeld, rondom. Veel bezoekers, veel beveiliging, politie, K9 honden. Helicopters vliegen af en aan. Op een bepaald moment een hoop lawaai van sirenes en motoren. Komt er een heel convooi met grote wagens en op hoge snelheid door de straten gereden. Hoorden wij later dat er een hoge Russische afgevaardigde op bezoek was in het Witte Huis. Wat een tumult voor 1 mannetje, een complete show voor ons, dat wel. Ons is verteld dat als Trump op route gaat, alles rondom het Witte Huis ontruimd wordt en alle straten helemaal vrij zijn verkeer en mensen. Het mag wat kosten om het Staatshoofd veilig te verplaatsen. Wat wij vandaag alleen al gezien hebben aan beveiligingsmensen, dure auto's, politiemensen, uitrukkend convooi, uitrukkend brandweerkorps en helicopters.............wat een geld zal dat allemaal kosten en wat een organisatie is hiermee gemoeid. Het is dat Bob geen Amerikaan is maar anders zou hij graag hier bij de politie of de beveiliging willen werken. Maakt wel even iets meer indruk dan onze eigen Hermandad (overigens met alle respect, maar toch......) Dus zeg ik, dan moet je met een Amerikaanse trouwen Bob, waarop Joost zegt "nu al".  Haha, zo lekker nuchter dan maar weer he. Joost heeft trouwens ook een hobby, Hij fotografeert dure en bijzondere auto's. Ferrari's, Masserati, Porsche, Dodge, Politiebus en het convooi. Heerlijk om te zien hoe beide boys hier zo hun droom kunnen fantaseren. Na een hete dag vol indrukken met het hotelbusje uiteindelijk weer terug. HIer snel de bikini en zwembroeken aangetrokken om met elkaar af te blussen............pppfffff wat was het heet maar wat hebben wij genoten!

1. Paul:
    25 juli 2017
    Ik zie dat jullie het prima naar je zin hebben. Leuke verhalen. !!
  2. Mam:
    25 juli 2017
    Zo, dat was me het daggie wel....schitterend. Blijf genieten. En prachtige foto´s.
  3. Luciano en Alida:
    25 juli 2017
    Wat leuk om jullie reis zo via de blog mee te maken. Wat zien jullie veel bofkonten!
  4. Claudia:
    Mooi Petra!
    Wat het respect betreft voor mensen die het land dienen. Dat is er bij ons wel maar wordt (te) weinig uitgedragen... nuchterheid? In Canada zijn ze ook veel meer openlijk respectvol en bezig met landsbelang en veiligheid. Met mijn familie zijn we vorig jaar in Groesbeek (NL) naar een begraafplaats voor Canadezen gegaan die voor onze vrijheid gevochten hebben. Gruwel voel ik dan als ik zie dat een vader, op teenslippers, zijn zoontjes dwars door alle graven laat rennen. Het zijn altijd de uitzonderingen en extremen die je bijblijven.
    Dat kwam even bij me op tijdens het lezen van je verhaal.
    Groeten aan 'your men'.
  5. Maaike:
    25 juli 2017
    Hé lieve mensen, wat zijn jullie lekker aan het genieten zeg! Ben helemaal bijgelezen en benieuwd naar jullie volgende avontuur. X Maaike.