4e dag reisdag en bezoek Amish

23 juli 2017 - Lancaster, Pennsylvania, Verenigde Staten

Vandaag gaan we een hele dag op rit met als eindbestemming Washington. We tikken eerst als bestemming Lancaster in op onze TomTom. Hier wonen de Amish people. Zij leven een eenvoudig leven, zijn zelfvoorzienend en plaatsen zich buiten de moderne wereld.  Benieuwd naar hoe zij wonen en leven hebben we ervoor gekozen om weliswaar met een omrit, via deze plaats naar Washington te gaan. Het rijden is trouwens geen straf. Rijdend door een soort berglandschap met heel veel groen en heel veel ruimte rijden wij niet harder dan 100 miles per hour richting bestemming en genieten ondertussen van de prachtige natuur om ons heen. De Tomtom is trouw en leid ons de juiste weg. Dat dachten wij tenminste. Na een tussenstop om te picknicken rijden we rustig verder, het blijkt alleen dat we toch ergens een afslag hebben gemist. HIerdoor raken we 2 uur achter op schema. Het is gebeurd, we hebben hier geen invloed meer op. We zien hierdoor leuke plaatsjes en de plekken waar je anders niet komt. Het brengt ons in zoverre een ruimere blik van de omgeving. Eenmaal in Lancaster begeven we ons in het plaatsje op zoek naar de bijzondere bewoners. Ze rijden hier nog met paard en wagen. Het is zondag en dan rijden er nog meer gezinnen met de koets dus wij treffen het. Toch hadden wij een heel ander beeld, meer een oud authentiek dorpje. Later lees ik hierover dat de Amish leefgemeenschap inmiddels ook in tweeën is opgesplitst, de conservatieven en de meer modernere groep. Vandaar dat wij zowel boerenhuizen zien als real American estates met moderne auto's maar ook paard en wagen op het pad op zondag. Ze leven nog in een behoorlijke grote plaats, zeg maar Medemblik en Twisk samen. Eenmaal op weg richting Washington raakten we in noodweer terecht, werkelijk een grote wolkbreuk waardoor er een ongeluk was gebeurd, welke weer file veroorzaakte. Omweg gevonden en een stuk van de file ontweken. En zo reden wij in noodweer en weinig zicht Washington binnen. HIer werd het nog erger, bestuurders zetten hun auto aan de kant en we reden als het ware door een sloot met water. De putten konden de hoeveelheid niet aan en wij met het zicht ook niet, het leek net alsof we door een autowasstraat reden. Maar goed, stug doorrijden en gas geven. Complimenten aan Sjoerd, ben nooit zo heel erg gecharmeerd van zijn rijstijl maar nu heeft hij het erg goed gedaan. Dus ook dat mag dan gezegd worden!! Goed gedaan Sjoerd X In Washington verblijven wij in de Best Western Pentagon in de wijk Arlington. Prima motel achtig complex, mooie ruime kamer, koelkast, magnetron, alles lekker schoon en fris en auto voor de deur. Het lijkt wel alsof we thuis zijn, zoveel comfortabel!